Brak energii. 4 kroki jak sobie z nim poradzić.

Brak energii. 4 kroki jak sobie z nim poradzić.

Brak energii to problem, z którym każdy z nas musi się zmagać bardziej lub mniej na jakimś etapie swojego życia. Te 4 rzeczy, które tu przedstawię, pomogą Ci uniknąć tego stanu.

Każdy z nas ma wiele obowiązków, z którymi codziennie musi się zmagać. Nie jesteśmy robotami, nie jesteśmy w stanie na dłuższą metę ignorować potrzeb nas samych.

Im dłużej działamy w dużym napięciu, tym bardziej nasze ciało zaczyna to odczuwać. Zaczynają walić się kolejne cegiełki, pojawia się coraz więcej problemów, zamiast ich ubywać.

Dlatego tak ważne jest, aby poznać te 4 rzeczy, jak uniknąć całkowitego braku energii i na bieżąco odpoczywać i balansować pomiędzy pracą a odpoczynkiem.

Brak energii, chroniczne zmęczenie, to tylko początek i pierwsze objawy zaniedbania naszych potrzeb. Osłabienie całego organizmu, choroby fizyczne, jak i psychiczne, to dług, który zaciągniesz na całe swoje życie.

Dlatego powstał ten artykuł. Żebyś ty, dowiedział się, co należy zrobić, aby do tego nie doprowadzić. Nie zmienisz całego świata, ale możesz zmienić swoje życie tak, abyś miał łatwiej.


1. Chroniczne zmęczenie, brak energii? Jesteś pewien, że się wysypiasz?

Brak energii spowodowany brakiem snu i zmęczeniem.

Odpowiedniej jakości sen, to główna zasada, nad którą musisz się skupić.

Sen to 1/3 twojego życia. Ilość mechanizmów, które twój organizm wykonuje podczas snu, jest tak duża, że można byłoby wymieniać je do jutra. Jednak dzisiaj najważniejsza dla ciebie jest regeneracja.

Jakość twojego snu zależy przede wszystkim od ilości czasu spędzonego w danych fazach snu.

Na przykład, faza REM, ma zadanie przede wszystkim odświeżyć twój mózg, usunąć wszelkie toksyny, tak abyś mógł jutro zacząć dzień na nowo, w pełni wypoczętym i gotowym.

Niestety, nikt z nas, nie ma wpływu na, to kiedy nasz mózg ma wpaść w dane fazy snu. Natomiast, każdy z nas może przygotować swój własny organizm do takiego stanu, aby jak najłatwiej byłoby mu danej fazy wpaść.

Aby to zrobić, wystarczy, że spełnisz kilka podstawowych zasad, przed położeniem się spać:

Infografika, 5 kroków jak spać

– Po pierwsze, zabezpiecz się przed Niebieskim Światłem. Niebieskie światło to nasz jeden z największych, a jednocześnie, najbardziej ukrytym wrogów jakości naszego snu.

Ssaki otrzymują informacje o porze dnia, na podstawie światła. Dzięki temu widzisz na przykład, jak wygląda twoje biurko, twój laptop czy inni ludzie.

Rozróżniamy pory dnia, to prowadzi do pewnych ruchów biologicznych wykonanych przez nasze ciało. Światło Niebieskie jest emitowane przez słońce, szczególnie porankiem, kiedy biologicznie nasze ciało powinno się budzić.

I tu jest właśnie problem. Narażanie się, wieczorem na Niebieskie światło, wstrzymuje produkcję melatoniny (hormonu snu), przez co jakość naszego snu, dramatycznie spada.

Światło to jest emitowane przede wszystkim przez Ledy, Monitory czy ekrany naszych telefonów.

Aby się przed tym obronić, przynajmniej dwie godziny przed snem, zacznij wykorzystywać aplikacje takiej f.lux czy Twilight. Ograniczają one ilość światła niebieskiego, zmieniając ustawienia ekranu na używanie bardziej ciepłych barw, przez co jest bardziej czerwony.

Dodatkowo dobrą robotę robią okulary Anti-Blue. Blokują one wszelkie światło niebieskie w otoczeniu.

Szczegółowo opisałem temat światła niebieskiego tutaj, zapraszam tu.

– Przed snem warto, abyś zrezygnował z rzeczy takich jak kawa, syty posiłek, czy alkohol. Czekolada czy Cola również nam nie pomoże.

Najlepiej zrezygnować z tych rzeczy przynajmniej 2 godziny przed snem. Z kofeiny, dobrze, żebyś zrezygnował przynajmniej pięć godzin przed położeniem się do łóżka.

– Musimy odpowiednio przygotować pokój do snu. Temperatura powinna wynosić od 18 do 22 stopni Celsjusza. Dodatkowo powinieneś ograniczyć wszelkie światło i hałasy z zewnątrz.

Ogólnie przyjęta zasada mówi, żebyś nie był w stanie zobaczyć własnej wyciągniętej w przestrzeń dłoni.

Ciężko jest to do osiągnięcia w mieście, dlatego właśnie polecam zainwestować w stopery oraz w maskę na oczy. Kosztuje to parę złotych, ale przyniesie Ci niesamowite efekty.

Więcej na temat snu, możecie dowiedzieć się w tym dedykowanym temu tematowi artykule.


2. Kawa i Drzemka

Zdrowa kawa z tłuszczem — Bulletproof Coffee

Drzemka jest genialnym pomysłem, aby pozbyć się uczucia braku energii. Taka 30-minutowa drzemka, jest w stanie odświeżyć nasze ciało, umysł, poprawić wszelkie funkcje poznawcze, pamięć i koncentrację!

Badania na Uniwersytecie w Loughborough udowodniły, że taka drzemka, 15 minut przed egzaminem na prawo jazdy, zredukowała błędy egzaminowanych o 9%. W tym samym teście, ludzie, którzy napili się kawy przed drzemką, popełnili 34% mniej błędów. 

A właśnie. Świetnym sposobem, aby wznieść swoją drzemkę na wyższy poziom, jest połączenie jej z kofeiną. Kofeina wchłania się do naszego organizmu przez około od 20 do 45 minut. Ten czas, idealnie się zgrywa z czasem drzemki.

Taki kubek kawy, nie zakłóci czasu drzemki i nie zmniejszy jej wydajności w żaden sposób. Natomiast zastrzyk energii nabyty podczas niej, a potem kofeina, z tej kawy, gwarantuje ci, że ta mieszanka od razu postawi cię na równe nogi.

Więcej na temat drzemek, znajdziecie tutaj


3. Zwróć uwagę na swoje ciało.

ćwiczenia, bieganie trening

Sen, drzemki, kofeina, to wszystko narzędzia, aby nasze ciało odzyskało trochę energii. Więc skupmy się teraz na podstawowych potrzebach naszego ciała.

Odpowiednia dieta, codziennie ćwiczenia to coś, co Ci zapewne wmawiane od zawsze, więc nie będę się nad tym specjalnie rozwodził.

Jeśli chodzi o dietę, polecam dietę Keto. Już po kilku dniach zapewniam cię, że będziesz się znacznie lepiej czuł, poprawi się działanie twojego układu trawiennego oraz będziesz miał więcej energii. Wielu znanych Biohacker-ów z niej korzysta i ja również ją Ci polecam.

Unikaj cukrów, soli, cukierków i w ogóle cukrów, jeżeli chcesz pozostać zdrowy i pełni energii. Jeżeli zdecydujesz się na dietę ketogeniczną, to i tak sobie je darujesz. 🙂

Celuj w to, aby przeznaczyć na ćwiczenia około 200 minut każdego tygodnia. Jest to taka standardowa ilość czasu, przeznaczoną na ćwiczenia, aby pozostać w dobrej kondycji. Nie jest to trudne, wystarczy jakaś krótka przebieżka rano przed pracą lub po pracy.

Ważne jest, abyś dodał dowolną ilość ćwiczeń, jakieś w ogóle ćwiczenia fizyczne, do swojej codziennej rutyny.


4. Oddychanie — Świetny hack na brak energii.

skupienie medytacja oddychanie

Oddychanie ma świetny wpływ funkcje systemu nerwowego. Ćwiczenia oddechowe bardzo dobrze redukują stres, napięcie I odzyskują masę energii w kilka minut.

Jest parę przydatnych technik oddechowych, które może wykonać praktycznie wszędzie tam, gdzie potrzeba i kiedy potrzeba. Osobiście korzystam na bieżąco z dwóch, które ci przedstawię.

Najprostszą metodą jest po prostu zwykłe, regularne oddychanie. Nie ma w tym nic skomplikowanego. Wystarczy zamknąć oczy, zrobić głęboki, trwający przynajmniej 4 sekundy wdech, a potem 4-sekundowy wydech. Powtarzać to ćwiczenie przynajmniej przez 2-3 minuty.

Oprócz tego polecam Ci również oddychanie relaksacyjne tak zwane Visama Vrtti. Wymyślona przez Dr. Andrew Weil polega na specjalnym wzorze, w jaki sposób powinniśmy oddychać.

Dr Weil, gdy leczył swoich pacjentów, zauważył, że ten styl oddychania był bardzo efektywny w uspokajaniu nerwów oraz w zasypianiu. Technika ta również genialnie nadaje się do łagodzenia stresu. Oto jak ją wykonywać:

  • Zrób wdech, licząc do czterech.
  • Wstrzymaj powietrze w płucach przez ok. 7 sekund.
  • Wypuszczaj powietrze przez ok. 8 sekund.

Powtórz cały schemat przynajmniej 3 razy. Spokojnie, możesz więcej, dopóki się nie uspokoisz i nie poczujesz jak stres i nerwy nie odpłyną.


Te 4 wymienione przeze mnie dzisiaj rzeczy to podstawa, aby brak energii stał się przeszłością, o której szybko zapomnimy. Każda z nich, jest wspaniała, ale razem robią naprawdę dobrą mieszankę serii energicznych zastrzyków.

Daj, proszę znać, jak ty radzisz sobie z brakiem energii. Może masz jakiś ciekawy sposób, z którym warto się podzielić?

Dodaj komentarz