Dieta 8 godzinna: 4 kroki jak łatwo schudnąć!

Dieta 8 godzinna: 4 kroki jak łatwo schudnąć!

Dieta 8 godzinna, czyli jak szybko schudnąć. W tym artykule pokaże ci krok po kroku, jak to zrobić, wykorzystując dietę 8/16. 

Dzięki niej udało mi się schudnąć prawie 10 kilogramów, nie zmieniając radykalnie swoich przyzwyczajeń żywieniowych! 

ciężkie ćwiczenia i dieta 8 godzinna

Także, jeśli chcesz szybko i prosto zrzucić parę kilogramów, ten artykuł jest w sam raz dla ciebie! 

Zacznijmy więc:


1. Wybierz swój wariant diety 8/16.

Dieta 8-godzinna czy też inaczej dieta 8/16 polega na utrzymaniu odpowiednich bloków czasowych, w których możemy jeść, a w których nie. 

Dieta ta opiera się na tak zwanym Przerywanym Poście (ang. Intermittent Fasting), która jak udowodniły badania, ma bardzo wiele zalet, np. 

  • Może wydłużyć życie i osłabić proces starzenia.
  • Zmniejsza ryzyko chorób takich jak rak czy cukrzyca.
  • Zredukować stres oksydacyjny
  • Polepszyć balans hormonalny
  • Zmniejszyć ciśnienie
  • Zmniejszyć szansę na chorobę Alzheimera
przerywany post działa na starość

Dlatego wielu ludzi na całym świecie korzysta z jej dobrodziejstw. A im więcej ludzi z niej korzysta, tym bardziej dieta ta jest zmieniana. Każdy ma inny styl życia, a przez to inne potrzeby.

Standardowo, dieta 8-godzinna, jak sama nazwa wskazuje, polega na ośmiogodzinnym oknie czasowym, w którym jemy. Pozostałe szesnaście godzin utrzymujemy pełny post. 

Wielu z nas ma inny tryb życia, dlatego na nasze potrzeby wymyślono różne warianty, które dają nam dokładnie ten sam efekt, co standardowe 8/16. 

Warianty, jakie zostały przetestowane i działają: 

  • Post przez 24 godziny, 1-2 razy w tygodniu. – Jest to dieta „Eat Stop Eat”.
  • 20 godzin postu, pozwalające na jedzenie w ciągu dnia przed 4 godziny. – Dieta „The Warrior Diet”. Ta dieta pozwala na bulletproof coffee, podczas okna „bez jedzeniowego”.
  • 36 godzin postu, mające otwarte okno na jedzenie przez 12 godzin, czyli tzw. „The Alternate Day Fast”
  • Najpopularniejsza, główna, czyli 16 godzin postu i 8 godzin jedzenia.

Twoim zadaniem teraz, jest wybranie, tego odpowiednio dla twojego stylu życia wariantu.

Pamiętaj, że bloki czasowe nie są elastyczne i masz się ich kurczowo trzymać, żeby dieta miała jakikolwiek sens. 

Utrzymanie pełnej dyscypliny, szczególnie na początku, będzie bardzo trudne, dlatego niżej pokażę ci jak zaimplementować tę dietę do swojego życia.


2. Naucz się nawyku.

nawyki to maraton, a nie sprint

Mamy to szczęście, że nasz mózg ma genialne przyswajanie danych schematów i czynności z nimi związanymi. 

Przykładem tego są na przykład nawyki. Dzięki nim możemy codziennie wykonywać jakieś czynności, bez obciążania siebie.

Jeżeli nauczymy się odpowiednich nawyków, to obrócą one nasze życie o 180 stopni. 

Dlatego, dzisiaj wykorzystamy je, aby dieta 8-godzinna została naszym nawykiem. Pokażę ci parę sposobów, jak wyrobić u siebie ten nawyk. 

Nagradzaj się.

nagrody i dieta 8 godzinna

Nasze podstawy psychologiczne, opierają się na bardzo prostym mechanizmie, jakim jest spełnianie swoich potrzeb. 

Jedną z nich jest otrzymywanie nagród. Dzięki nim wzrasta w naszym mózgu poziom serotoniny, dzięki temu czujemy się szczęśliwi, a przynajmniej dopóki z nimi nie przesadzimy, ale to całkowicie osobny temat.

Dzięki nagrodom nasz mózg uczy się czynności, które do nich dążą. W ten sposób właśnie tworzy się dany nawyk. Regularnie powtarzanie tych samych czynności, dające regularne nagrody to jest klucz.

W twoim przypadku nagrodzić się na przykład możesz, jakimś bardzo smacznym i rzadkim przysmakiem na obiad. Czyli, pod warunkiem, że wytrzymasz do tej i tej godziny, zjesz 10 razy lepszy obiad, niż jak byś się poddał/poddała przed czasem.

Wciągnij w to innych.

rodzina-nawyki

Nie ma nic bardziej motywującego niż podzielenie się danym postanowieniem z innymi. 

Wykorzystujemy dzięki temu strach, przed okazaniem się osobą niesłowną i niewartą zaufania. Nikt z nas tego nie chce, więc czujemy znacznie więcej motywacji.

dyskusja z przyjacielem

Dodatkowo, ludzie z reguły lubią wypominać nam, wszystko, co się da. Dlatego też nawet jak się zapomnimy w którym momencie z naszą dietą, nasi przyjaciele, rodzina, szybko nam o niej przypomni. 

Dlatego, jeżeli zamierzasz przejść na tę dietę i wiesz, że masz problemy z utrzymaniem dyscypliny, powiedz o niej swoim znajomym czy rodzinie i poproś ich, aby dali ci znać, kiedy o niej zapomnisz. 

Nie daj sobie o nich zapomnieć.

budzik i przypomnienie o nawykach

Każdy z nas ma wiele spraw na głowie, z którymi codziennie musi się zadawać. Zapomnieć więc o diecie, zapomnieć o nowo nauczanym nawyku, wcale nie jest trudne. 

Wręcz jest całkowicie normalne i logiczne, że nasz mózg ma inne priorytety i nie będzie pamiętał o pierdołach, szczególnie na początku.

Skoro już to wiemy, to czas się przed tym zabezpieczyć. Dlatego, jeżeli już wybrałeś dla siebie odpowiedni wariant, ustaw jakieś powiadomienia, budziki czy inne alerty, które o tym ci przypomną. 

Ze swojej strony, polecam ci wybrać aplikację Habitify. Dzwonki czy budziki nie są tak efektywne i wciąż trzeba pamiętać, żeby je ustawić. 

Aplikacja Habitify pomoże ci tak odpowiednio ustawić powiadomienia, że łatwiej będzie ci nauczyć się nawyku i dieta 8-godzinna będzie banalnie prosta do zaimplementowania na co dzień. 


3. Utrzymaj dietę.

walle robot

Nie jesteśmy robotami. Zaimplementowanie tej diety 8/16 do naszego życia, szczególnie na początku będzie bardzo trudne. 

Oczywiście, to jak trudne, zależy od naszych poprzednich nawyków żywieniowych. Czyli jak często jedliśmy i w jakich porach. 

Na początku, nawyki nie będą jeszcze w pełni ukształtowane, więc i one nam nie pomogą. 

W takich chwilach pozostaje nam plan awaryjny.

woda i dieta 8/16

Pij wtedy dużo różnorakich napojów takich jak woda, herbata czy kawa. Pomogą Ci przetrwać moment, kiedy dieta 8-godzinna jest nowością dla twojego organizmu. 

Woda zapycha żołądek, choć nie na długo, jest to raczej uśpienie objawów, ale pozwoli Ci przetrwać te pierwsze dni. Po kilku dniach (2-3), żołądek tak się przykurczy, że wszystkie twoje problemy z głodem znikną.

Jeżeli napoje nie będą Ci pomagały, w ostateczności, możesz pomóc sobie jakimś mało kalorycznym podjadaniem, jak na przykład jabłko czy ogórek (mają poniżej 50 kalorii). 

Jabłko szczególnie może zdziałać cuda, jest smaczne i potrafi na trochę zapchać, jak jesteś już na skraju wytrzymałości.


4. Jak powinny wyglądać posiłki na diecie 8-godzinnej?

obiad a dieta 8 godzinna

Tak jak na początku wspominałem, jeśli chodzi o nawyki żywieniowe, nie ma jakiś super drastycznych zmian. 

Teoretycznie, możesz jeść wszystko, co tylko chcesz. Oczywiście, nie możesz się objadać, bo zaczniesz nadrabiać cały kilkugodzinny post, ale zjedzenie jakiegoś fast-fooda na mieście, nie będzie skutkowało praktycznie żadną tragedią, w stosunku do diety.

warzywa i dieta 8 godzinna

Twój pierwszy posiłek powinien być bogaty w proteiny, warzywa i tłuszcz.

Podobnie zresztą jak ostatni posiłek, który powinien być jak najpóźniej w naszym oknie czasowym przeznaczonym na jedzenie, czyli na przykład na koniec ośmiogodzinnego bloku czasowego na jedzenie. 

Jedzenie przed samym snem, również może poprawić jakość snu, zawsze lepiej się zasypia z pełniejszym brzuchem niż pustym, więc fajnie by było, rozplanować sobie swoje okno czasowe tak, aby nie jeść przed samym snem, ale nie chodzić spać głodnym, bo się po prostu nie wyśpimy.

Slow Carb, czyli rezygnacja z ziemniaków
Slow Carb, czyli rezygnacja z ziemniaków

Polecam ci również zainteresować się dietą slow-carb. Świetnie ona wpływa na nasze zdrowie i na nasze kilogramy. 

Dodatkowo bardzo dobrze zgrywa się ona z naszą 8-godzinną dietą. W połączeniu dają one bardzo dobre efekty i to dzięki tej fuzji zrzuciłem 10 kg, o których ci wspominałem.


Dieta 8 godzinna — Co o niej myślisz?

I to wszystko.

Teraz chciałbym usłyszeć o ciebie…

Podoba ci się dieta 8 godzinna?

Masz już jakieś doświadczenia z tą dietą?

O czymś zapomniałem? Coś jeszcze powinno się tu znaleźć?

Wybierz pytanie i daj od razu znać w komentarzu poniżej.

Dodaj komentarz