Korzyści z medytacji!

Korzyści z medytacji!

Medytacja od setek lat jest praktykowana przez wiele pokoleń. Jakie mamy korzyści z medytacji i dlaczego jest wykorzystywana przez tak wielu ludzi? Jak zmienić swoje życie z medytacją?

Medytacja jako słowo, definicja czy ćwiczenie, oznacza różne rzeczy dla ludzi. Według Wikipedii polega ona na ćwiczeniach, które mają nas wprowadzić w pewien stan świadomości, dla uzyskania jakiegoś skutku. Jest to bardzo ogólny opis tej czynności. Ćwiczenia, które mają nas wprowadzić w określony stan świadomości, są bardzo rozmaite i zależą tylko i wyłącznie od nas samych. Każdy z nas sam może zmienić swoje życie.

Korzyści z medytacji!
To też medytacja.

Dla jednych ludzi czynnością, przy której medytują, jest siłownia. Dla innych modlitwa, dla innych po prostu praca. Więc można powiedzieć, że są osoby, które medytują, choć nawet o tym nie wiedzą. One wprowadzają się w pewien stan umysłu, który ich po prostu uszczęśliwia i uspokaja. Oczywiście, jest to tylko jedna z definicji medytacji. Tego typu medytacja, nie jest standardowa. Raczej opiera się ona o stan flow, czy tak zwana medytacja ZEN, która opiera się na medytacji poprzez wykonywanie jakieś czynności, jak najlepiej możemy.

Inna medytacja, już raczej z taką, którą kojarzymy z filmów czy ogólnej popkultury, opiera się na mnichach w luźnych szatach, siedzących bez ruchu i na tej medytacji skupimy się dzisiaj przede wszystkim.

Medytacja kojarzy nam się z religią i duchem, ćwiczeniami już praktykowanymi przez pradawnych Azjatów w świątyniach. Dodatkowo przykładami takimi jak buddyzm w jego ogromnej ilości form czy hinduizm, udowadniają to.

Dlaczego medytacja jest tak popularna i tak wiele osób z niej korzysta? Jakie są z niej korzyści? W czym może nam pomóc, żeby zmienić swoje życie?


Główne korzyści z medytacji

Od 1950, setki badań zostały opublikowane przez naukowców na temat medytacji. Najbardziej szczegółowe badania rozświetlały mózg i wykonywały badania Elektroencefalograficzne. Wszechstronne nauki opublikowane zostały w 2012 roku, posiadające prawie 163 badania psychologicznych korzyści z medytacji.

Głównymi efektami psychologicznymi są:

Głównymi efektami fizycznymi są:

Jak widzicie, jest tego całkiem sporo. Medytacja nie bez powodu jest od lat praktykowana przez światłe umysły tego świata. Ilość korzyści z medytacji jest tak duża, że nie warto jej nie robić, jeżeli chce się zmienić swoje życie. Teraz pozostaje pytanie, jak ją praktykować?

Jak medytować, żeby medytacja była najlepsza?

Jak już wspomniałem na początku, sposobów na medytację jest bardzo wiele i codzienne mnożą się ich ilości coraz bardziej. Podam tutaj kilka sposobów, lecz podam je raczej w kierunku inspiracji niż faktycznych rad. Dlaczego? Bo każdy z nas musi wybrać swoją technikę najlepiej samemu, wypróbować kilka sposobów na medytację, które jej odpowiadają i ją wykorzystać. Wtedy korzyści będą najbardziej widoczne i miarodajne. Jeżeli będziemy podążać ścieżkami, które nie będą ułożone pod nas, zmienić swoje życie będzie bardzo ciężkie.

Dodatkowo polecam sobie wyrobić w tym nawyk. Codzienny nawyk medytacji to najlepszy kierunek, żeby zmienić swoje życie. Codzienna medytacja pokazuje swoją prawdziwą siłę. Jeżeli będziemy robić to nie regularnie, chaotycznie, nie skupimy się odpowiednio na niej, nie doznamy, nie poczujemy żadnych jej efektów. Wymaga to nie lada dyscypliny, jednak z czasem, medytacja będzie nam tak potrzebna, że bez niej będziemy czuli się bardzo źle, bardzo niespokojnie, ale na to potrzeba czasu i wiele ćwiczeń, jak na każdy inny sposób, by zmienić swoje życie.

Większość medytacji polega na zajęciu odpowiedniej pozycji, wykorzystaniu ciszy (a przynajmniej, żeby nie robić tego w hałasie, który zwraca naszą uwagę / nie pozwala się skupić) i skupieniu się na określonych myślach lub czynnościach.

Medytacja i jej techniki

Korzyści z medytacji!

Tybetańska medytacja Buddyjska — Skupienie się na litości, współczuciu i miłości. Dobre wspomnienia, które odcinają nas od świata i od czasu. Coś na wzór wizualizacji. Ma zwiększyć aktywność lewego płata czołowego, przy jednoczesnym zmniejszeniu aktywności płata ciemieniowego, odpowiadającego za orientację i wzrok.

Vipassana — Ta medytacja polega na obserwacji. Ważne jest tu skupienie się na jednej czynności czy ciągle powtarzającym się fizycznym uczuciu na przykład oddychaniu. Medytacja ta zwiększa aktywność przedniego płata (odpowiadającego za skupienie uwagi) oraz usprawnia nasze funkcje poznawcze takie jak smak, dotyk czy dźwięk.

Transcendentalna medytacja — Polega na powtarzaniu Mantry. Mantra jest to formuła, werset czy sylaba, której powtarzanie ma nam pomóc w opanowaniu umysłu czy emocji.

Najpopularniejsza jest mantra Om. Medytacja ta, zwiększa aktywność przedniego płatu oraz płata ciemieniowego.

Są jeszcze medytacje prowadzone, które są bardzo popularne ostatnimi czasy. Polegają na prowadzeniu cię poprzez różne ćwiczenia, mające na celu wprowadzenie cię w jakiś stan. Są takie, które poprawiają nastrój, inne poprawiają koncentrację, a jeszcze inne pozwalają lepiej panować nad swoimi uczuciami. Jest wiele aplikacji, które oferują coś takiego, takich jak Aware, Headspace czy Calm.

Jak to działa u mnie?

Nawyk medytacji został wyrobiony przeze mnie już jakiś dłuższy czas temu. Mówiąc szczerze, po tym czasie, nie jestem w stanie żyć bez medytacji. Osobiście używam aplikacji Aware, która ma dziesiątki (jak nie setki) różnych medytacji prowadzonych przez różne osoby. Opiszę o niej najwięcej, ze względu, że ją znam najlepiej, ale większość aplikacji wygląda i działa tak samo. Każda ma pomóc nam zmienić swoje życie, a żeby to zrobić, standard musi być zachowany (Większość mam na myśli Headspace i Calm, bo te również testowałem).

Codziennie rano poświęcam medytacji określony czas. Zależy czy się wyśpię, czy nie zaśpię, czy wolę sobie poleżeć dłużej i tak dalej. Aware ma wybór czy medytacja ma trwać 5 minut, 10 minut czy może 20 minut, więc wybieram sobie zależnie ile czasu akurat mam. Oczywiście im będzie dłużej trwać, tym korzyści będą lepsze i skuteczniejsze. Dlatego też czasami rezygnuje z porannej medytacji, na rzecz późniejszej dłuższej.

Nic na siłę

Pamiętajcie, że praktykowanie medytacji nie wymaga aplikacji, pieniędzy, specjalnego przygotowania, specjalnego środowiska. Nic z tych rzeczy. Medytacja to stan, kiedy jesteśmy sami ze sobą, kiedy jesteśmy tylko dla siebie. To my wybieramy, kiedy i gdzie chcemy się skupić, odpocząć i uspokoić się. Nie potrzebne są do tego jakieś niesamowite kroki i przygotowanie. Na dłuższą metę takie podejście, tylko nas zniechęci. Jeżeli chcemy zbudować nawyk medytacji, to nie możemy tak zacząć.

Na początku, gdy medytacja była przeze mnie dopiero uczona się, nie czułem jej efektów. Na przykład po tygodniu codziennej medytacji zacząłem zauważać, że jestem jakby spokojniejszy, moje myśli płyną wolniej.

Dzisiaj, kiedy medytacja jest moim nawykiem, czasami pozwalam sobie nie medytować, bo na przykład faktycznie zaśpię i nie mam nawet 5 minut, by poświęcić na nią. I nic się takiego nie dzieje!

Z czasem jednak, gdy nie medytuje dłuższą chwilę, moje myśli i decyzje stają się chaotyczne, pełne emocji i uczuć. Nie podejmuje decyzji spokojnie i logicznie, a emocjonalnie. Takie działanie na dłuższą metę powoduje więcej problemów niż korzyści.

Niestety w dzisiejszych czasach, nasz świat, chce wyprowadzić nas z równowagi, praktycznie codziennie, więc często okazuje się, że nawet 5 minut medytacji to już jest za mało. Oczywiście, praktykowanie jej choćby pięć minut daje niesamowite efekty, względem tego, jak by w ogóle nie medytować, ale po czasie, gdy obowiązki się nam zwiększają, staje się to po prostu za mało.

Dlatego też często stosuję medytację zwaną Vipassana, opisaną trochę wyżej. Poświęcam, tyle czasu ile potrzeba, stosując tę medytację, aby się rozluźnić, odpocząć i uspokoić. Skupiam się początkowo na swoim oddechu, a potem na każdym dźwięku, który w jakiś sposób zwróci moją uwagę. Ta technika pozwala nam na medytację, długimi godzinami, a tak długa medytacja pozwala nam naprawdę doświadczyć niezwykłych doznań.


Mogę spokojnie powiedzieć, że jedną z odpowiedzi napytanie, jak zmienić swoje życie, jest medytacja.

Close Menu