Nawyki – jak zbudować je już dziś!

Nawyki – jak zbudować je już dziś!

Nawyki to nasza codzienność, praca i życie. Ten kompletny przewodnik pozwoli ci nad nimi zapanować.

Będziesz mógł pozbyć się tych, których chcesz się pozbyć, nauczyć tych, których chcesz się nauczyć i poznać te, które być może ci się spodobają i będziesz chciał mieć je w swoim życiu.

Wielu ludzi sukcesu mówi nam prosto w twarz, że to codzienna ciężka praca, robi największą robotę. Nawyki to nasza codzienność, dlatego są one tak ważne. Jednocześnie, te negatywne nawyki, skutecznie utrudniają nam nasze życie.

Palenie, złe nawyki, jak się ich pozbyć?

Ten poradnik pomoże ci osiągnąć tę zmianę. Po dokładnym przeczytaniu będziesz mógł kontrolować swoje nawyki, pozbyć się tych złych i dodać nowe!

Ale nim zaczniemy, odpowiedzmy sobie na pytanie, czym są nawyki?


Czym są nawyki?

Jeżeli chcemy zmienić swoje nawyki, musimy wiedzieć, czym one tak naprawdę są i jak one działają.

Dzięki temu, że je zrozumiemy, będziemy mieli znacznie większą kontrolę i pojęcie, na temat zmian, które będziemy chcieli podjąć.

Jeżeli będziemy je lepiej rozumieć, również, łatwiej będzie nam dostosować je do naszego życia, gdy już będziemy je tworzyć.

Zrozumienie, przyjaźń, sens nawyków

Nawyk to powtarzana automatycznie czynność

Nawyk to zautomatyzowana czynność, to wyuczony schemat, który jest na bieżąco przez nas powtarzany.

Jest to czynność, która zostaje przez nas wykonana automatycznie w ramach wykonanej innej czynności, innego kontekstu. Na przykład, umycie rąk (czynność), zaraz po skorzystaniu z toalety (kontekst).

To samo tyczy się na przykład zapięciu pasów (czynność) zaraz po tym, jak wsiadłeś do samochodu (kontekst).

Wszystkie czynności, w takim schemacie, regularnie powtarzane stają się nawykiem. Czyli wykonywaniem pewnej czynności automatycznie, zaraz po otrzymaniu danego kontekstu.

Mycie rąk to specjalnie wywołany nawyk

Nawyki są bardzo ważne w naszym życiu, ze względu na to, że odciążają nas samych, w czasie gdy nasza podświadomość, może zajmować się daną czynnością.

Ile razy mieliście tak w życiu, że siedząc na toalecie, czy będąc pod prysznicem, wpadliście na jakiś genialny pomysł, albo znaleźliście rozwiązanie problemu z którym się głowiliście godzinami?

To jest właśnie siła nawyku odciążenia naszego umysłu.

Nawyki, odciążają naszą głowę

Dodatkowo, dzięki temu, że robimy czynności automatycznie, możemy wyuczyć się takich czynności, których normalnie byśmy się nie podjęli.

Możemy wyuczyć się, aby jeść warzywa, uprawiać sport czy poprawić swoją codzienną produktywność.

Jednocześnie, przez jakieś powody w naszym życiu, mogliśmy się nauczyć tych, których dzisiaj chcielibyśmy się pozbyć, takich jak na przykład palenie papierosów czy złe nawyki żywieniowe.

Siła nawyków jest właśnie w tych wyuczonych schematach. Jeżeli mamy jakiś cel w życiu i chcielibyśmy go osiągnąć, to nawyki nam to umożliwiają. Pozwalają na codzienną pracę i codzienne robienie małych kroków.

Zdrowe posiłki mogą być sukcesem dobrego nawyku.

Naukowcy twierdzą, że nauka danego nawyku trwa od 20 do nawet 90 dni. Średnio przyjmuje się, że zajmuje to 30 dni.

Kształtują się dzięki regularnym ćwiczeniom. Wraz z ilością powtórzeń, przez ilość poświęconego czasu, nasz mózg przyzwyczaja się do niej.

Co nie może zostać nawykiem?

Jednocześnie warto pamiętać, że jeżeli dane ćwiczenie, to nie jest powtarzany się schemat, to nie stanie się w pełni automatycznym nawykiem.

Nawykiem również, nie stanie się czynność, po której nie dostaniemy nagrody. Według Charlesa Duhigga autora książki „Siła Nawyku” każdy nawyk musi zostać nagrodzony w jakiś sposób.

Skomplikowane czynności, nie staną się naszym nawykiem.
Skomplikowane czynności, nie staną się naszym nawykiem.

Przykład? Jestem zmęczony, więc robię sobie kawę, żeby otrzymać energię i lepiej się czuć. Wsiadam do Auta i zapinam pasy, dzięki czemu czuje się bezpieczniej na drodze.

Niestety podobnie to wygląda ze złymi nawykami.

Palenie papierosów jako nagrodę da nam kilka minut odpoczynku i wywietrzenia głowy na zewnątrz, odcinając się od pracy. Duża ilość alkoholu pozwoli nam zapomnieć o obowiązkach oraz poczujemy, jak nasze ciało się relaksuje.

Dlatego ważne, abyś jak najszybciej zidentyfikował wartość danych nawyków. Ile ci dają, ile ci przeszkadzają. To pierwszy i ważny krok do tego, aby lepiej zrozumieć ich naturę i odpowiedzieć sobie na pytanie, jak znalazły się one w naszym życiu.

Sens zachowań w naszym życiu

Dlaczego mózg tak lubi nawyki

Odpowiedź jest bardzo prosta. Oszczędza nam to energię. Pomyśl, jak wiele decyzji musiałbyś podjąć, nad każdą czynnością, którą wykonujesz automatycznie.

Zastanowienie się codziennie, nad jaki tym ruch szczoteczki powinniśmy wykonać przy myciu zębów, czy podczas kierowania samochodem, który pedał wcisnąć!

Ale jest w tym mały haczyk…

Przez to, że nauczyliśmy się tych nawyków, poprzez dane konteksty, trudniej nam nimi manipulować. Jeżeli nauczyliśmy się jeździć danym autem, to wsiąść i kierować innym, będzie dla nas wyzwaniem.

Cały nawyk, będziemy musieli budować od nowa, choć na pewno zajmie to krócej, niż budowa go całkowicie od zera.

Prowadzenie danego samochodu to nawyk

Nabyte przyzwyczajenia

Ludzie są bardzo socjalni. Uczymy się od innych, współpracujemy z nimi, żyjemy w grupach. Dlatego nasi najbliżsi, uczą się naszych nawyków, tak jak i my uczymy się tych, które oni wykonują.

Niestety, statystycznie rzadziej przejmujemy po innych dobre nawyki, a skupiamy się na tych złych, jak palenie papierosów, czy picie alkoholu.

Powód jest dosyć trywialny, jest to po prostu nasz ruch do poprawy kontaktów między ludzkich między nami o daną osobą. No bo, gdzie najlepiej zbliżyć się do ważnej dla nas osoby, która pali, jak nie na fajce przed firmą?

Niestety, takie regularne wypady, spowodują, że i my przejmiemy mimowolnie ten nawyk.

Skoro już wiemy, czym są nawyki, skąd biorą się one w naszym życiu i co nawykiem może się stać, czas dowiedzieć się, jak pozbyć się złych nawyków?


Jak pozbyć się złych nawyków?

Na przestrzeni życia, w najróżniejszych sytuacjach, każdy z nas w którymś momencie nauczył się jakiegoś złego nawyku.

Czy jest to obgryzanie paznokci, czy jest to przesadne oglądanie serialów, czy YouTube, to w momencie, kiedy zdamy sobie sprawę, jak bardzo ten nawyk, uprzykrza nam życie, czas z nim skończyć.

Dlatego właśnie, pokażę ci kilka sprawdzonych już sposobów, jak skończyć ze złymi nawykami i jak się ich pozbyć.

Pozbycie się ich, nie tylko pomoże nam skończyć z ich negatywnymi efektami, ale i zrobi nam miejsce, na nawyki, które chcielibyśmy mieć w swoim życiu.

Obgryzanie paznokci to często zły nawyk.

Ukryj kontekst.

To bardzo prosta rada. Jak już wspomniałem na początku, nawyki są wywoływane przez dany kontekst. Jeżeli więc dany kontekst nie będzie istniał, nasz mózg nie będzie próbował uruchomić nawyku.

Przykład z mojej codzienności:

Miałem swego czasu dosyć uprzykrzający życie nawyk, że w momencie, kiedy miałem na sobie dosyć dużą presję pracy, że muszę to wykonać teraz i to jak najszybciej, to ten nacisk, który sam u siebie wytworzyłem, powodował bardzo nieprzyjemne stany.

Nie ważne czy zacząłem dopiero, czy byłem w środku pracy, w którymś momencie, od presji, którą wywołałem na samym sobie, mój mózg, starają mi się pomóc, zaczął uciekać.

Nacisk powodował stres i szok.

Najczęstszą ucieczką były wszelkie socjale. Facebook, YouTube czy Instagram, to te kilka najczęstszych portali, które dawały mi ten luz w głowie i pozbawiały wszelkiej presji.

Oczywiście, miały godziny, kiedy nie umiałem się oderwać od kolejnych filmów czy postów. Czas leciał, a ja nie wykonałem żadnej pracy.

Wtedy z pomocą, któregoś dnia przyszła mi aplikacja StayFocusd. Zablokowałem sobie wszelkie strony, które powodowały uciekające godziny i zezwoliłem sobie tylko na 20 minut, na przeglądnie ich w ciągu dnia pracy.

Przez fakt, że miałem tylko 20 minut, mój mózg nie chciał już uciekać od pracy, do socjali. Strach przed tym, że mam tylko 20 minut w ciągu całego dnia pracy, a potem będzie zablokowane na amen, skutecznie pozwolił mi wygrać z tym złym nawykiem.

Stay Focusd Logo

Ten sam schemat, zastosuj i ty. Znajdź to, co wywołuje dany nawyk i postaraj się pozbyć albo przynajmniej ograniczyć ten kontekst jak tylko się da.

Znajdź powód kontekstu.

Nikt z nas nie urodził się z nawykami. Wszystkie, gdzieś zostały przez nas nabyte, z różnych powodów.

Ciągły stres oraz palący współpracownicy, doprowadzą cię do nawyku palenia, gry często dotyczą ludzi, którzy mają problem z akceptacją samego siebie i uciekają do miejsca, gdzie na bieżąco są chwaleni i są bohaterami.

Mamy swoje potrzeby, takie, a nie inne, i to one często decydują o tym, jak wyglądać będzie nasze życie.

Gry robią z nas bohaterów

Jeżeli chcemy pozbyć się jakiegoś nawyku, musimy dowiedzieć się, z czego on się wywodzi i co go wywołuje.

Spójrz na swoje życie z perspektywy 3 osoby i odpowiedz sobie na pytanie, dlaczego to robię?

Odpowiedzenie sobie na to pytanie, pozwoli ci zidentyfikować problem i zacząć działać przeciwko niemu. Jeżeli masz problem z grami i chcesz z nim skończyć, ale one robią z ciebie bohatera, to może inaczej należy spełnić tę potrzebę.

Co pozwoli ci zostać bohaterem?

Nie pozbędziesz się swoich potrzeb nigdy, ale możliwe jest, aby chęć ich spełnienia, nakierować na takie tory, jakie chcemy my, a na takie, jakie podsuwają nam inni.

Nawyki i Kontrakt

Kontrakt, jest dobrym pomysłem na nawyki.

Wynikiem finalnym, danego nawyku jest nagroda. Ona jest głównym powodem, dlaczego nasz mózg tworzy nawyki. Widzi kontekst, wie, co ma zrobić i dostaje za to nagrodę, praktycznie zerowym wysiłkiem dla naszego mózgu! Niezły deal.

I dlatego, jeżeli chcemy się uwolnić od danego nawyku, musimy zadbać o to, aby nasz mózg nie dostał żadnej nagrody.

Jest to logiczne. Po co robić, coś, co w żaden sposób nam nie pomaga, a nawet przeszkadza?

Złe Nawyki, nie powinny być nagradzane.

Odebranie sobie nagrody to najważniejsza rzecz. Jeżeli ciągle będziemy odczuwać przyjemność z danego nawyku, to nigdy nie przestaniemy do niego ciągnąć.

Dlatego, można podpisać ze sobą kontrakt. Kontrakt, w którym jasno określimy, brak nagrody za wykonanie nawyku i kara oraz nagroda za nie wykonanie go.

Brzmi to bardzo prymitywnie, ale nasza psychika, bardzo dobrze reaguje, na tego typu bodźce. Ukaranie się w jakiś sposób oraz na siłę pozbawienie się nagrody, za dany nawyk, to najprostszy i najskuteczniejszy schemat na pozbycie się go.

Jeżeli wykorzystamy wszystkie sposoby na to, jak pokonać nawyki, to zyskamy bardzo dużo czasu i siły. Jak najlepiej wykorzystać ten czas? Pewnie jest wiele lepszych sposobów, ale dzisiaj dowiesz się, jak wykorzystać go, budując dobre nawyki!


Jak budować dobre nawyki?

Bieganie, jest dobrym nawykiem.

Umiejętność budowania dobrych nawyków to jedna z największych sił, geniuszy tego świata.

Praktycznie zawsze, jak spytasz się takiego człowieka, jaki jest jego sposób na sukces, to odpowie, że jest to codzienna konsekwentna praca.

A co jest najlepszym sposobem, na codzienną pracę, która nam się nie znudzi? Nawyki.

Nawyki, mogą pomóc nam praktycznie w każdej dziedzinie życia. Czy to nałogi, czy obowiązki domowe, czy codzienna praca.

Ta wielka moc niestety nie jest łatwa do osiągnięcia, a budowanie nawyków jest długotrwałe i wymagające. Dlatego są sposoby, jak je budować najłatwiej jak się tylko da i dzisiaj ci je przestawię.

Zasada 2 minut, do budowania nawyków.

Zasada 2 Minut

Jednym z największych problemów z budowaniem nawyków, jest w ogóle początek. To żeby zacząć to pierwszy i najważniejszy krok.

Odkładamy to na później, wybieramy łatwiejszą drogę, albo co gorsza, wracamy znowu do złych nawyków.

Wtedy, z pomocą, pojawia się prosta, nie bardzo wymagająca, zasada 2 minut.

Prokrastynacja to największy wróg, szczególnie na początku budowania dobrych nawyków.

Cały problem z rozpoczęciem zaczyna się od prokrastynacji. Kiedy mamy już zacząć, szybko znajdujemy wymówki. Musimy sobie z tym poradzić. Tim Urban, w dobry sposób to wytłumaczył, polecam obejrzeć ten wykład.

I właśnie, aby sobie z tym poradzić, zasada 2 minut, została stworzona.

Polega ona na tym, żeby pierwsza czynność, nawyku, który chcemy zbudować, nie trwała więcej niż dwie minuty.

Czyli, jeżeli chcemy wyrobić sobie nawyk czytania książek, to na samym początku, zacznijmy od czytania tylko przez 2 minuty. Dzięki temu przełamiemy prokrastynacje i zaczniemy tworzyć nowy nawyk!

Z czasem, będziesz zwiększał ten czas, na przykład z 2 minut na 3, ale to musi być moment, kiedy już będziesz nauczony czytać te 2 minuty.

Czytanie książek to bardzo pozytywny nawyk

Zasada jest bardzo prosta, ale daje niesamowite efekty. Więc teraz, kiedy już wiemy jak zacząć budować nawyki, czas na tworzenie ich dużej ilości.

Nawyki oraz Efekt Diderota

Efekt Diderota jest dosyć negatywnym efektem, który dotyczy dużej części społeczeństwa i powinniśmy się przed nim bronić, jak tylko możemy, ale my go wykorzystamy do czynienia dobra.

Polega on tendencji, w której zakup jednego przedmiotu, prowadzi do zakupu drugiego.

Czyli, na przykład kupujesz nową sukienkę, po czym zdajesz sobie sprawę, że nie masz butów w jej kolorze, więc je kupujesz.

Albo kupujesz nową kanapę, po czym stwierdzasz, że nie pasuje ona kompletnie to wystroju salonu, więc kupujesz nowe meble. Niestety przykładów można byłoby mnożyć i mnożyć.

Jak go możemy wykorzystać?

To bardzo proste. Tak jak wspominałem na początku, nawyki są wywoływane na podstawie danych kontekstów.

Czyli, jeśli wytworzymy u siebie dany nawyk, to może on zostać kontekstem do innego nawyku.

Przykład: Zaraz po porannej kawie, wezmę prysznic. Albo: Gdy wrócę z pracy, od razu podłączę telefon do ładowarki.

ładowanie telefonu to też nawyki!
Codzienne ładownie telefonu to też nawyk!

Dzięki temu możemy w prosty sposób budować całe schematy nawyków, w których jeden po drugim, każdy kolejny nawyk, będzie wywoływał kolejny.

W ten sposób możemy zbudować swoją poranną lub wieczorną rutynę albo rutynę przygotowującą stanowisko do pracy i tak dalej i tak dalej.

Przykładów można mnożyć w nieskończoność i ogranicza nas już tylko nasza własna wyobraźnia.

Nagradzaj się!

Budując coś nowego, ważne jest, abyśmy się odpowiednio za to nagradzali. Znacznie łatwiej nam będzie zmienić nam coś tak trudnego, jak nawyki, bez odpowiedniej motywacji.

prezenty za dobre nawyki

Brak nagrody nie tylko szybko nas zniechęci, ale i nasz mózg nie odczuje żadnej potrzeby, aby dane czynności stały się nawykiem.

Tak po prostu, nie dostaje nic satysfakcjonującego, to po co ma to robić?

Nie musi być to nic dużego, chodzi o to, żeby mózg dostał odpowiednią dawkę motywacyjnych endorfin, zaraz po wykonaniu jakieś czynności.

Niech nawyki nie dadzą o sobie zapomnieć!

Szczególnie na początku, kiedy dopiero zaczynamy uczyć się nowego nawyku, warto sprawić, aby uniemożliwić nam zapomnienie o nim.

Na samym początku, nie będzie uważał czynności, której chcemy się nauczyć, za coś ważnego. Musimy więc sami zadbać o to, aby coś nam przypomniało o niej.

budzik to najlepsze przypomnienie

Dlatego warto ustawić sobie jakiś budzik z przypomnieniem na odpowiednią godzinę.

Innym ciekawym sposobem jest, wyciągnięcie odpowiedniego kontekstu na wierzch, tak aby rzucił nam się w oczy. Czyli, jeżeli chcemy z rana pobiegać, ustawmy na środku przedpokoju buty do biegania, tak abyśmy rano je zobaczyli.

Wykorzystaj przyjaciół.

Kiedy ogłosimy coś publicznie, ludzie zaczną zwracać na to uwagę. Jeżeli ogłosimy, że uczymy się danego nawyku innym ludziom, to oni będą patrzeć przez pryzmat jego na ciebie.

Presja społeczeństwa w tym momencie może zrobić dużą robotę, żeby utrzymać się w danym nawyku. Przecież, nie chcemy zawieść naszych przyjaciół i rodziny.

Już nie wspominając, że wyjdziemy na osobę, która nie jest słowna i szybko się poddaje.

Podziel się nawykami z rodziną i przyjaciółmi!

Wytrwałość

Niestety, czas nim nawyk wejdzie nam w krew, to przynajmniej te dwa tygodnie. U niektórych to 30 dni, a u niektórych nawet 45 i więcej!

Wytrwałość to musi być nasz klucz, aby cokolwiek nam się udało. Musimy pokazać swoją dyscyplinę i fakt, że kontrolujemy swoje życie.

Nie jest to proste. Ale wszystko, co jest skuteczne i działa, nie jest proste. Dlatego też nie warto sobie utrudniać tego i ograniczyć się do tworzenia maksymalnie jednego nawyku na raz.

Jeżeli wywołamy na sobie zbyt duży nacisk, nasz mózg zacznie uciekać i wywoła w nas prokrastynację, taką, jaką nawet zasada 2 minut sobie nie poradzi.

Budowanie nawyków to nie wyścig, to maraton.

maraton

Teraz pozostaje sobie odpowiedzieć na pytanie, jakie nawyki są najbardziej dla nas korzystne?


Przydatne codzienne nawyki!

Wiemy już jak pozbyć się złych nawyków i wiemy, jak nauczyć się tych dobrych. Dlatego właśnie, w ramach inspiracji, chciałbym ci przedstawić parę dobrych nawyków, które warto mieć w swoim życiu.

Przyniosą ci one wiele wartości i pomogą w wielu sprawach, ale pamiętaj o jednym.

To ty wiesz najlepiej, które nawyki będą dla ciebie najlepsze. Na nich powinieneś się skupić przede wszystkim.

Jedzenie warzyw, to dobry nawyk
Jedzenie warzyw to dobry nawyk, prawda?

Nawyki, które nam się przydadzą!

Pozwolę sobie pominąć tutaj takie typowe pozytywne nawyki jak bieganie, jedzenie warzyw czy czytanie, bo myślę, że każdy o nich wie i zdaję sobie sprawę.

Tymi nawykami, chciałbym cię zainspirować i może zwrócić uwagę na problem, którego dotychczas bagatelizowałeś, szczególnie na przykład, jeśli chodzi o sprawę snu.

Drzemka w ciągu dnia

Drzemka w ciągu dnia to jeden z najlepszych nawyków, jakich możemy się nauczyć. Dzisiaj, w tak pędzącym świecie, ilość energii, którą musimy przeznaczyć na pracę czy inną ciężką aktywność, jest po prostu przerażająca.

Dlatego właśnie, codzienna kilkuminutowa drzemka, będzie naszym zbawieniem.

Taka drzemka pozwoli oczyścić nasz umysł, da nam więcej energii niż kawa oraz poprawie wszelkie funkcje naszego organizmu!

Więcej o drzemkach, przeczytasz tutaj.

drzemka to bardzo dobry nawyk

Redukcja światła niebieskiego

Światło niebieskie to ukryty wróg naszego snu. Wielu, wielu z nas, nie zdaję sobie sprawy, jak bardzo przez nie cierpi.

Ssaki otrzymują informacje takie jak pory dnia, na podstawie właśnie światła. Światło niebieskie nas rozbudza, dlatego duże natężenie go, jest właśnie w ciągu dnia, dzięki słońcu.

Wieczorem, gdy zachód słońca jest widoczny na niebie, ilość światła niebieskiego zanika, przez co nasz organizm, wie, że zbliża się pora snu i zwiększa ilość tworzonej melatoniny (hormonu snu).

Niestety, wszelkie monitory, ekrany czy LED-y generują światło niebieskie. Dlatego właśnie, warto, aby przynajmniej godzinę, może dwie, zrezygnować z tych rzeczy. Pozwoli nam to znacznie poprawić jakość snu.

Więcej na temat światła niebieskiego i jak się przed nim bronić wieczorami, znajdziesz tutaj!

Niebieskie światło, szkodliwe nawyki?

Kontrola wydatków

Jest to bardzo przydatny nawyk. Codzienna kontrola naszych wydatków pozwoli nam dowiedzieć się, na co nam uciekają pieniądze, co się z nimi dzieje i co możemy z nimi jeszcze zrobić.

Bardzo łatwo wprowadzić ten nawyk, do naszego życia. Polega on na wieczornym wprowadzeniu ilość wydanych pieniędzy do magicznego Excela, do odpowiednich kategorii.

Po całym miesiącu takiego działania będziemy wiedzieć wszystko na temat swoich pieniędzy i nasze zarządzanie nimi, znacznie się poprawi.

Magicznego Excela możecie znaleźć tutaj. Przy okazji, polecam blog Michała. Daje dużo wartości.

Nawyki oszczędzania są bardzo przydatne.

Pisz i planuj!

Warto na bieżąco kontrolować przebieg naszego życia. Może dzięki temu, na bieżąco decydować o dalszych krokach i reagować na różne sytuacje.

Aby decydować o dalszych krokach i kierować swoje życie tak, jak to my chcemy, musimy zacząć planować nasze dni.

Stworzenie listy To-do poprawi naszą produktywność, zabezpieczy przed przepracowaniem oraz nada trochę balansu pomiędzy pracą a odpoczynkiem do naszego życia.

lista todo to świetny nawyk

Aby dobrze reagować na sytuacje w życiu, powinniśmy się skupić na pisaniu dziennika.

Jeśli w naszym życiu, zaczną pojawiać się chwilę, kiedy coś nas smuci, albo coś nas po prostu męczy, warto wiedzieć, co to jest i zrobić coś z tym problemem, niż go ignorować udając, że nic się nie dzieje.

Może to być codzienny wieczorny dziennik czy pamiętnik. Pozwoli on na bieżąco kontrolować nasze życie pod względem emocji i naszych odczuć na dane wydarzenia.

Osobiście, bardzo polecam Five Minute Journal. Można go kupić, znaleźć ciekawą alternatywę, czy zrobić samemu. Jest bardzo pożytecznym „przewietrzeniem” naszej codzienności, czy na pewno idzie w kierunku takim, jakim chcemy.

dobre nawyki, zaczynają się od pisania pamiętnika

Podsumowanie

Po przeczytaniu tego artykułu wiesz już praktycznie wszystko na temat nawyków.

Wiesz już, co jest ci potrzebne, żeby skończyć z tymi, których nie chcesz mieć i jak zacząć budować nowe, ciekawe, które zmienią twoje życie.

Teraz czas na ciebie. Wykorzystaj te sposoby w swoim życiu i daj mi znać, którego nawyku pozbędziesz się jako pierwszego, a jakiego się nauczysz?

Daj znać w komentarzu!

Dodaj komentarz