Czym jest niebieskie światło?

Czym jest niebieskie światło?

Niebieskie światło to tzw. Obusieczny topór. Media na całym świecie tak nim straszą, ale tak naprawdę, może one nam bardzo pomóc. Niestety, jednocześnie, możemy wywołać również ten zły scenariusz, o którym tak trąbią.


Wykorzystanie go może pomóc nam lepiej się wysypiać, być bardziej uważnym czy poprawić naszą pamięć. Jednak, gdy nie zrozumiemy, na czym polega, możemy mieć problemy ze snem, problemy z pamięcią, czy problemy z koncentracją.


Dlatego zrozumienie światła niebieskiego jest tak ważne, szczególnie w naszych czasach, gdzie digitalizacja weszła już na taki poziom, że ekrany są wrzucane praktycznie wszędzie, gdzie tylko się da!


Jak niebieskie światło na nas wpływa?

Ssaki otrzymują informacje na temat środowiska za pomocą światła. Dzięki odbijanemu światłu widzimy rzeczy na świecie, takie jak to jak wygląda nasza mama, jak wygląda nasze łóżko, czy to jak wyglądamy my!

To jest jedna z podstawowych funkcji naszych oczu. Inną jest otrzymywanie informacji psychologicznych i podświadomych. Rozróżniamy na przykład pory dnia, kontrolują różne biologiczne mechanizmy, takie, jakie na przykład wytwarzanie potrzebnej ilości melatoniny, czyli hormonu snu, który ma za zadanie położyć nas spać.

Wiedząc już mniej więcej, jak one na nas wpływa, możemy się zastanowić, jak je wykorzystać.


Jak niebieskie światło może nam zaszkodzić?

Wiemy już, że nasze oczy odbierają światła jako sygnały do różnych biologicznych zachowań. Patrząc przez ten pryzmat, światło niebieskie tak naprawdę decyduje o naszym cyklu dnia.

Cykl dnia psychologicznie kontroluje moment, kiedy chcemy iść spać, kontroluje poziom naszego metabolizmu czy homeostazę organizmu. Tyczy się również, naszego zegara biologicznego, czyli kiedy wstaniemy oraz jak będziemy czuli się danego dnia.

Śpiące dziecko, zmęczenie niebieskie światło
Jeszcze 5 minutek, proszę.


Jeżeli całkowicie zdestabilizujemy nasz cykl dnia, organizm może zacząć wymagać od nas pójścia spać, w momencie, kiedy będziemy w pracy czy na ważnym spotkaniu! Jednocześnie, kiedy nadejdzie czas na sen, nie będziemy mogli zasnąć!

Oprócz tego zaburzenie cyklu dnia odpowie za:
• Szybsze starzenie się
• Depresje
• Cukrzyce
• Otyłość
• Rak

Jak się bronić?

Najbardziej powszechne źródło niebieskiego światła, jakie uderza nas codziennie, to ekrany. Oznacza to, że laptopy, monitory, telefony codziennie męczą nasze oczy. Na szczęście, z pomocą przychodzą nam aplikacje takie jak f.lux, czy Twilight.

Mają one za zadanie, filtrować światło niebieskie z naszych ekranów o określonych godzinach. F.lux ma dodatkową opcję, która filtruje i powoli zmniejsza ilość generowanego światła niebieskiego, względem lokalizacji i zachodu słońca.

Poradnik jak włączyć filtr światła niebieskiego na Windowsie 10

Jednak te filtry nie naprawiają wszystkiego. Nie są w stanie całkowicie pozbawić nas tego światła, zmniejszają jego objętość i siłę, ale nie blokują go całkowicie. Najlepiej byłoby przynajmniej godzinę przed snem, po prostu odłożyć wszelkie urządzenia emitujące światło niebieskie i nie narażać się na jego negatywne efekty.

Dodatkową robotę robią okulary Anti Blue


Światło niebieskie nie pochodzi tylko od monitorów i telefonów, ale i od lampek, led-ów czy neonów. Wtedy, ratunkiem dla nas pozostają okulary z filtrem światła niebieskiego.

Przydają się szczególnie w mieście, kiedy ilość światełek jest dwa razy więcej niż ludzi. Ich filtr ogranicza światło niebieskie dochodzące do naszych oczy o parędziesiąt procent. Nie oznacza to, że przed snem, możemy się patrzeć prosto w lampę i nic nam się nie stanie, ale warto je mieć.

Niebieskie światło, szkodliwe?
Źródło: imagaizne.pl

UWAGA! Niebieskie światło to nie tylko zło!

Wiemy już, jak niebieskie światło wypływa na nasze mechanizmy biologiczne, możemy teraz skupić się na tym, kiedy to wykorzystać.


1. Budowanie cyklu dnia

poranek-wschód słońca i niebieskie światło



Istotne jest, abyśmy rano przyjęli jak najwięcej światła niebieskiego. Poprawi to nasze samopoczucie, obudzimy się bardzo szybko i sprawnie. Często, gdy wstajemy rano, zazwyczaj nie wychodzimy prędko z łóżka, jesteśmy zamuleni, a tak w ogóle to poszlibyśmy dalej spać.

Światło niebieskie rozwiązuje ten problem. Wystarczy otworzyć okno i choć chwilę pooglądać piękny wschód słońca. Gwarantuje wam, że położenie się do łóżka z powrotem, będzie wtedy znacznie trudniejsze!

Przy okazji poprawi to nam humor i ogólne samopoczucie. Ciało nie specjalnie chce wstawać, kiedy nie otrzyma dostatecznie światła niebieskiego, dlatego, szczególnie jak chcemy wstać wcześnie rano, gdy słońce jeszcze się nie pojawiło, tak trudno jest wygramolić się z łóżka.


2. Poprawienie pamięci i funkcji poznawczych

Światła, funkcje poznawcze, człowiek, pamięć


Przez brak wystarczającej ilości światła niebieskiego, nasze ciało po prostu zaczyna zasypiać. To całkowicie normalny mechanizm, który warto wiedzieć, kiedy wykorzystać. Patrząc jednak na drugą stronę medalu, możemy rozbudzić nasze ciało, odwracając ten proces.

Jeżeli chcemy być pobudzeni i skupieni, musimy przyjąć na siebie, jak najwięcej naszego ulubionego światła. Przygotować odpowiednio stanowisko pracy, aby wystawić się na słońce, albo wyjść na krótki spacer w ramach przerwy.

Gwarantuje, że to od razu postawi nas na nogi, poprawi nam humor i przygotuje do dalszej części naszego dnia.


3. Poprawienie jakości snu

6 sposobów jak spać, aby się wyspać!


Jeżeli w ciągu dnia, odpowiednio długo narazimy się na światło niebieskie, wieczorem, ograniczenie go do minimum, spowoduje u nas bardzo jasny przekaz dla naszego mózgu, że pora jest kłaść się spać. Dzięki temu możemy w dobry sposób kontrolować w naszym ciele, moment wytwarzania melatoniny i kontrolować potrzebę snu.

Przy okazji polecam również zajrzeć na inny artykuł dotyczący poprawy jakości snu.


Jak widzisz, światło niebieskie wcale nie jest takie złe. Odpowiednie dawkowanie może przynieść nam więcej dobrego niż złego! Dajcie, proszę znać, jak wam niebieskie światło pomogło, a jak przeszkodziło w codziennym życiu!

Dodaj komentarz